Når fortællinger favner kompleksiteten i organisationen

I mit arbejde med storytelling har jeg oplevet, at fortællinger både åbner og samler.

Historier ligger dybt forankret i vores dna

Vi har siden tidernes morgen, hvor vi samledes omkring bålet, fortalt og lyttet til historier. Som børn lyttede vi til historier. Vores hverdag er fyldt med historier. Historier som vi fortæller om os selv. Vores hverdag. Vores arbejdsplads og hinanden.
Hver historie ‘sladrer’ om den virkelighed, som vi oplever som menneske. Det er derfor vigtigt at være bevidst om, hvilken historie vi fortæller, da den skaber vores identitet som fællesskab.

Er det en historie som splitter, eller samler og motiverer?

Historier kan forandre verden!

Tænk blot på:

Martin Luther King: ”I have a dream”

Greta Thunberg: “I don´t want you to hope. I don´t want you to be hopeful. I want you to panic and act as if the house was on fire”

Malala Yousafzai: “If one man can destroy everything, why can´t one girl change it?”

Tænk også på de myter og legender, som mennesker i årtusinder har samlet sig om og brugt som et afsæt til dyb livs- og samfundsanskuelse, for at italesætte ‘det vi ikke taler om’ og det vi kan have svært ved at forstå.

De ufortalte historier

I mit arbejde med flere store organisation og virksomheder er jeg ofte stødt på de historier, som sjældent bliver fortalt.

Det er fortællinger fra ildsjæle som brænder for innovation og forandrende nyskabelser, som ikke får taletid.

Det er fx ingeniøren som brænder for at skabe affaldsfri supermarkeder, men stoppes grundet manglende økonomisk gevinst, og i stedet designer lossepladser.

I samtaler med mange forskellige medarbejdere har jeg hørt historier som aldrig tidligere er fortalt. Af flere forskellige årsager. Min passion er at få disse historier fortalt. Fordi de kan skabe en positiv forandring på arbejdspladsen igennem nye idéer, innovation og perspektiver.

Hvilke inspirerende historier er skjult i din organisation?

Med storytelling som afsæt kan du styrke arbejdet med forandringer i din organisation under hensyntagen til dine medarbejders trivsel, motivation og engagement.

Kraften i historier og intentionen bag historien er essentiel i enhver forandring.

Når vi som mennesker føler os inddraget i beslutninger, og som aktiv medskaber af historien, tager vi medejerskab for processen og strategien. Den vigtigste drivkraft i at få forandringerne til at ske.

Det kan du bruge storytelling til

Værdiprocesser – gennem historier hentet fra medarbejdernes hverdag finder vi de (uformelle) værdier, som lever i virksomheden.

Strategiudvikling – med afsæt i firmaets pejlemærker undersøger vi firmaets historier fra fortiden, over hverdagens historier i nutiden og ind i en ønskværdig fremtid.

Styrk de gode kunderelationer – med udgangspunkt i jeres medarbejderes case-stories afdækker vi nye mulige kommunikationsmåder fra konflikthåndtering til relationsopbygning.

Fra stress til trivsel – med afsæt i historier fra det daglige arbejdsliv afdækker vi de største arbejdsrelaterede stressfaktorer på jeres arbejdsplads og hvordan de kan håndteres.

Coaching og sparring – med afsæt i medarbejdernes fortællinger coacher jeg dem for at afklare nye farbare veje og muligheder, ændret mindset, samt evnen til at kunne forholde sig nysgerrigt i kommunikationen internt og eksternt.

Er du parat til Storytelling?

Storytelling kan gøre en kæmpe forskel. Og det er ikke for alle.

Det er for autentiske ledere, der tør og evner at lytte til hvad medarbejderne har på hjertet.

Lær at lytte og fortælle nye historier

→ Book et gratis inspirationsmøde – det sker HER

Det er min PASSION at hjælpe dig – læs min historie her (PDF – Når jakkesættene danser)