Storytelling i strategi- og værdiarbejde
Når virksomheder involverer medarbejdere i udarbejdelsen af virksomhedens værdier og strategi, viser flere analyser, at det bidrager til at sikre et stærkt fundament, som blandt andet giver høj trivsel, motivation og ejerskab blandt såvel ledere som medarbejdere.
Al nytænkning sker, når vi sætter os selv i spil udenfor vores faste rammer. Igennem storytelling bidrager medarbejderne aktivt til strategiprocessen. Historier skaber (modsat fakta og tal) indre billeder og dermed følelser i os mennesker. Det er vores følelser der får os til at handle på det, der skaber resonans i os. Derfor kan vi i højere grad relatere til den fremtidige strategi igennem relevante historier. Medarbejdernes historier kan optages og derefter anvendes i den videre strategiproces hos direktionen eksempelvis på deres lederseminar.
Udbytte:
- Når medarbejderne inviteres til at deltage aktivt i strategiprocessen øges chancen for at de tager ejerskab af den nye strategi og bliver motiveret til handling.
- Historier skaber indsigt i vores forskellige måder at se verden på og sikrer at medarbejderne arbejder hen i mod samme mål.
- Ledelsen bliver eventuelt opmærksomme på hvilke tendenser der er mest synlige i historierne og hvilke historier, som mod forventning, ikke bliver fortalt. Dette giver et godt billede af virksomhedens kultur og hvor der eventuelt bør ske forandringer
På medarbejderdagen introducerer vi fortællingens redskaber –struktur, dynamik og effekt – for at klæde medarbejderne på.
I fællesskab udvikler medarbejderne historier med relevans til virksomhedens værdier og strategiproces, som aftales forinden.
Varighed: 4 til 8 timers workshop